Húsosfazék

Konyhai kísérletek és laikus éttermi kommentek. Receptek, videók, fotók és étteremtesztek - egyenesen a Húsosfazékból.

Csatlakozz a Fazékhoz!

Húsosfazék videók





Na mit szól hozzá?

Címkék

amerika (11) anthony bourdain (3) aranyszabalyok (2) Ausztria (5) bab (3) bagel (2) bárány (6) bazsalikom (2) bélszín (6) borjú (2) borjúmáj (2) burgonya (5) cheddar (2) chili (3) csirke (4) csirkemell (2) csokoládé (5) cukkini (2) desszert (4) dió (4) disznó (2) dobogókő (2) édesburgonya (2) eper (2) erdei gomba (2) étterem (16) etteremteszt (16) étteremteszt (6) etyek (2) fald fel amerikát (3) fehérbor (3) fesztivál (2) garnéla (2) gomba (6) gordon ramsay (8) gránátalma (2) gyors vacsora (11) hal (2) hamburger (4) hátszín (3) húsvét (4) kacsa (3) kacsamell (5) kagyló (2) kakukkfű (2) karácsony (4) kecskesajt (3) kéksajt (2) kenyér (4) kolbász (3) könyvajánló (4) krumpli (5) lazac (12) lencse (2) leves (5) liba (7) libacomb (3) libamáj (3) libamell (2) lilakáposzta (3) marha (6) marhahús (5) martha stewart (3) márton nap (3) medvehagyma (4) menta (2) menü (2) mustár (2) narancs (2) nyúl (2) olasz konyha (2) olívabogyó (2) orosz (2) palacsinta (3) pancake (2) paprika (3) paradicsom (6) péksütemény (2) pezsgő (2) piac (2) pite (2) pizza (2) pörkölt (2) quiche (2) ravioli (4) reggeli (8) rizottó (4) rókagomba (3) rozmaring (2) san francisco (3) sárgarépa (2) sókéreg (2) sonka (2) spárga (9) spenót (3) steak (7) sült (2) sütőtök (3) szarvas (4) szerecsendió (3) szezámolaj (2) szűzpecsenye (2) tagliatelle (3) tejszín (4) tél (3) téli étel (3) tengeri hal (2) tészta (13) tésztagép (5) thai (2) tojás (9) toszkána (3) uborka (2) üdvözlőfalat (4) utazás (13) vacsora (3) vörösáfonya (2) wellington (3) zeller (5) zsálya (4)

2008.08.28. 23:04 sbotond

Vendégváró kenyerek

A többféle ízesítésű vendégváró kenyér ötletével az olasz séf, Raimondo Mendolia tanfolyamán találkoztam még februárban, de csak most hétvégén próbálkoztam ezzel először. Az alapképlet a következő: gyúrunk egy nagy adag kenyértésztát, majd ezt több részre osztva többféleképp ízesítünk, s így több, különböző kis kenyeret sütünk. Arra nézve már nem rendelkeztem útmutatással, mikor kell hozzáadni a tésztához az ízesítőket, így először a Szakácsok könyve instrukciói szerint elkészítettem a tésztát, éjszakára egyben hagytam kelni, majd reggel több részre osztottam, és akkor kevertem hozzá a különböző finomságokat. Készült diós, olívabogyós, erőspaprikás-tökmagos és aszaltparadicsomos kenyér. Vendégeimnek nagyon tetszett a végeredmény, én egyszerre szolgáltam fel sós dán vajjal, de az egyes ízesített kenyereket az egyes fogásokhoz igazítva is adhatjuk. Az ízesítő adalékoknál nem írtam mennyiséget, ezeket egy-egy kis tálkába tettem, és annyit adtam a tésztához, amennyit kényelmesen bele tudtam dolgozni.

Hozzávalók
  • 1 kg magas sikértartalmú liszt
  • 20 g élesztő
  • 700 g 22 fokos víz
  • 20 g só
  • aszalt paradicsom
  • dióbél
  • fekete olívabogyó
  • szárított erős pirospaprika (egész)
A tálba öntött vízben az élesztőt eldolgozzuk, a lisztet és sót egy másik tálban összekeverjük, majd az élesztős folyadékot hozzáöntve kézzel összekeverjük jó alaposan, dagasztás előtt 10 percet pihentetjük. 10-10 perces pihentetések beiktatásával dagasztjuk. A Szakácsok könyve azt írja, lisztezés helyett olívaolajjal kenjük be a munkafelületet és a kezünket, hát sajnos ez nekem nem jött be, maradok a lisztes módszernél. Éjszakára a hűtőbe tettem kelesztés céljából a tésztát (a kelesztésről is sokfélét olvastam már, ezt konkrétan az olasz szakács csinálta így). Másnap reggel neki lehet állni a hozzávalók beledolgozásához. A tésztát késsel négy részre vágjuk, cipókat formázunk belőlük. Az olívabogyót, aszalt paradicsomot és az erőspaprikát közepesen apróra vágjuk, a dióbelet durván megtörjük (se az aprítást, se a törést ne vigyük túlzásba, hogy láthatóak és felismerhetőek legyenek majd a kenyértésztában az adalékok). A felaprított hozzávalókat alaposan belegyúrjuk a négy részre osztott tésztába, majd 10 percig letakarva pihentetjük, cipó alakúra formázva. Ezután hosszúkásra alakítjuk a kenyérkéket, még úgy 20-30 percig hagyjuk kelni, de ekkor már egyenként konyharuhába tekerve, hogy ne lapuljanak szét. A tészták tetejét sütés előtt vízzel permetezzük, liszttel megszórjuk. A sütőt 220 fokra melegítsük elő, s a sütő közepére téve 15 percig tartsuk meg ezt a hőmérsékletet, ezután csökkentsük 190 fokra, és további 30 percig süssük így (illetve amíg meg nem sül a kenyér). A sütőből kivéve kenjük meg egy kis vízzel.

6 komment

Címkék: dió kenyér olívabogyó péksütemény erőspaprika aszalt paradicsom


A bejegyzés trackback címe:

https://husosfazek.blog.hu/api/trackback/id/tr63638546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beatbull · http://kiserletikonyha.blogspot.com 2008.08.29. 11:29:32

Gourmet éttermekben is eléggé elterjedt szokás a többféle ízesítésű házi kenyér (esetleg még többféle formában is sütve) egy kevés sózott minőségi vajjal. Én személy szerint jobban szeretem a pöttömke cipókat, mint a kenyérszeleteket - azokon több a ropogós héj ;)

Más: gasztro.blog.hu-n nem tűnnek fel bejegyzéseid. Gondoltam szólok, mert így nehézkesebb értesülni új bejegyzéseidről.

kicsi vú · http://kicsivu.freeblog.hu 2008.08.29. 13:54:53

Hú, ez nagyon jó! Még nem próbálkoztam ilyesmivel, azt hiszem, itt az ideje! Köszi az ötletet és a részletes leírást! Nagyon guszta a kép!

szmari · http://szmari.uw.hu 2008.08.29. 18:23:24

Nagyon gusztusosak, kívánatosak...:-) megkérdezném, hogy a konyharuhába tekerés konkrétan hogyan történik...? Amikor "kitekered" kelés után nem veszti el az alakját? Régi sütögető (és olvasgató) vagyok, de mindig tanul az ember valamit. Köszi előre is.

Bogarmester · http://husosfazek.blog.hu 2008.08.29. 18:59:53

Csak akkor tekerem ki, ha már utána rögtön teszem is a sütőbe. És akkor a tepsiben szorosan egymás mellé fekszenek, ez az egyik, másrészt az első tizenöt perces magasabb hőfokú sütés gyorsan kemény külső kérget biztosít, így nem tud szétterülni, ez a másik nyitja a forma megőrzésének (legalábbis szerintem, lehet, hogy egy pék jót röhögne ezeken a szaktanácsaimon:))

szmari · http://szmari.uw.hu 2008.08.29. 19:54:45

Köszi, ki fogom próbálni a technikát...a pék meg nem számít, nézzen csak a képre...:-))

starfokker · http://starfokker.blogspot.com 2008.09.05. 00:16:44

nagyon klasszul néznek ki a kenyerek! :) még jó, hogy néha benézek, mert már így is lemaradtam csomó posztodról (az okot Beatbull említette).
süti beállítások módosítása