Húsosfazék

Konyhai kísérletek és laikus éttermi kommentek. Receptek, videók, fotók és étteremtesztek - egyenesen a Húsosfazékból.

Csatlakozz a Fazékhoz!

Húsosfazék videók





Na mit szól hozzá?

Címkék

amerika (11) anthony bourdain (3) aranyszabalyok (2) Ausztria (5) bab (3) bagel (2) bárány (6) bazsalikom (2) bélszín (6) borjú (2) borjúmáj (2) burgonya (5) cheddar (2) chili (3) csirke (4) csirkemell (2) csokoládé (5) cukkini (2) desszert (4) dió (4) disznó (2) dobogókő (2) édesburgonya (2) eper (2) erdei gomba (2) étterem (16) etteremteszt (16) étteremteszt (6) etyek (2) fald fel amerikát (3) fehérbor (3) fesztivál (2) garnéla (2) gomba (6) gordon ramsay (8) gránátalma (2) gyors vacsora (11) hal (2) hamburger (4) hátszín (3) húsvét (4) kacsa (3) kacsamell (5) kagyló (2) kakukkfű (2) karácsony (4) kecskesajt (3) kéksajt (2) kenyér (4) kolbász (3) könyvajánló (4) krumpli (5) lazac (12) lencse (2) leves (5) liba (7) libacomb (3) libamáj (3) libamell (2) lilakáposzta (3) marha (6) marhahús (5) martha stewart (3) márton nap (3) medvehagyma (4) menta (2) menü (2) mustár (2) narancs (2) nyúl (2) olasz konyha (2) olívabogyó (2) orosz (2) palacsinta (3) pancake (2) paprika (3) paradicsom (6) péksütemény (2) pezsgő (2) piac (2) pite (2) pizza (2) pörkölt (2) quiche (2) ravioli (4) reggeli (8) rizottó (4) rókagomba (3) rozmaring (2) san francisco (3) sárgarépa (2) sókéreg (2) sonka (2) spárga (9) spenót (3) steak (7) sült (2) sütőtök (3) szarvas (4) szerecsendió (3) szezámolaj (2) szűzpecsenye (2) tagliatelle (3) tejszín (4) tél (3) téli étel (3) tengeri hal (2) tészta (13) tésztagép (5) thai (2) tojás (9) toszkána (3) uborka (2) üdvözlőfalat (4) utazás (13) vacsora (3) vörösáfonya (2) wellington (3) zeller (5) zsálya (4)

2008.03.09. 01:46 sbotond

Szószok és egyebek alapja - marha alaplé

Tunkolni - ez számomra az étkezés egyik legélvezetesebb momentuma, akár egy ropogós sercli segítségével, akár a villára szúrt utolsó, legfinomabb falattal. A tunkoláshoz ezek valamelyikén túl elengedhetetlen ugye a szósz maga. Ez lehet akár egy hollandimártás, amit ízletes spárgarudacskákkal próbálunk minél ügyesebben eltüntetni a tányérról, vagy egy marharagu vörösboros szósza, vagy apró vinaigrette-cseppek egy elegáns tányéron.



A szószok alapja nagyon sokféle lehet, attól függően, hogy mihez fogjuk tálalni ma délután ezek egyikét, a marhahús alaplét készítettem el, főztem vagy négy litert három öles velőscsont, egy szép darab marhaszegy és a szokásos leveszöldség társaságában. Az elkészítés során a Feinschmecker SAUCEN Special különszámának instrukcióit követtem. Az újságban különbséget tettek Brühen és Fonds között, nem tudom ennek mi lehet a pontos magyar megfelelője, előbbi simán levest jelent, utóbbi ugye alapot. Amiben különböznek, hogy utóbbinál a csontot főzés előtt fél órára tepsiben barnára sütik, s a leveszöldségek mellett paradicsomot is használnak a főzés során. Ez kellőképp sűrítve közvetlenül használható mártásként is, míg a leveses jellegű inkább alapként szolgál - nemcsak szószokhoz, de mindenhez, amibe marha alaplé kell.



A Lehel téri piacon szereztem be a hozzávalókat, nagyon rég nem jártam piacon, pedig kifejezetten jó dolog, amellett, hogy jobb a kínálat, sok kedves emberrel is lehet találkozni, az árusok több helyen is megkérdezték, mit fogok főzni, és mindenkinek volt valami bölcs hozzáfűznivalója. A hipermarketek árufeltöltői ugye határozottan nem ilyen barátságosak. Amikor hazaértem, és kibontottam a csomagokat, azzal szembesültem, hogy a velőscsont nyersen bizony elég bizarr látvány, és kifejezetten halálszaga van, úgyhogy gyorsan be is vágtam a sütőbe.

Tehát mivel sötétebb alaplevet szerettem volna, a csontokat az előírás szerint fél órán át tepsiben sütöttem, ezután a marhaszeggyel együtt hideg vízbe tettem, felforraltam, sóztam, borsoztam, és két órán át lassú tűzön főztem. Az újság szerint fontos, hogy ne túl nagy tűzön készítsük, mert akkor elillannak a számunkra értékes ízek. A leves tetején keletkező tajtékot szűrővel néha szedjük le. Két óra elteltével hozzáadunk sárga- és fehérrépát, zellergumót, petrezselymet, és még egy apró kelkáposztát is beletettem. Így még egy órát fedő nélkül főzzük, és kész. Passzírozzuk, és ha teljesen kihűlt, kisebb dobozokba adagolva mehet a fagyasztóba. Ha ezentúl ilyen alaplé kell, csak kiveszek egy kockát, bevágom egy fazékba, és öt perc alatt fel is olvad. Ja, és az alapléfőzés további pozitív hozadéka: egy főtt répát félretettem, mert a marhaszegyen levő húshoz jól fog jönni, ami hidegen egy kis torma és majonéz társaságában nagyon finom lesz. A pirítósra kenhető velőről nem is beszélve.

Az alapléfőzésnek szerintem Samukutya örült a legjobban, elvégre három velőscsont nem mindennap pottyan az orra elé (persze annyira aggódott, hogy valaki ellopja tőle a finomságokat, hogy gyorsan el is ásta mindet).


2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://husosfazek.blog.hu/api/trackback/id/tr48372076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sziszi 2008.03.12. 09:19:52

Ha jól értem a receptet, a zöldségeket paszirozva visszateszed az alaplébe?

Bogarmester · http://husosfazek.blog.hu 2008.03.12. 09:51:06

Igen, látom ez így kicsit félreérthető: szóval a jó részét tiszta, áttetsző alaplének készítettem el, a passzírozott zöldséget csak egy kevés lé társaságában fagyasztottam le, mert az szintén jól jöhet mártáskészítésnél.
süti beállítások módosítása