Húsosfazék

Konyhai kísérletek és laikus éttermi kommentek. Receptek, videók, fotók és étteremtesztek - egyenesen a Húsosfazékból.

Csatlakozz a Fazékhoz!

Húsosfazék videók





Na mit szól hozzá?

Címkék

amerika (11) anthony bourdain (3) aranyszabalyok (2) Ausztria (5) bab (3) bagel (2) bárány (6) bazsalikom (2) bélszín (6) borjú (2) borjúmáj (2) burgonya (5) cheddar (2) chili (3) csirke (4) csirkemell (2) csokoládé (5) cukkini (2) desszert (4) dió (4) disznó (2) dobogókő (2) édesburgonya (2) eper (2) erdei gomba (2) étterem (16) étteremteszt (6) etteremteszt (16) etyek (2) fald fel amerikát (3) fehérbor (3) fesztivál (2) garnéla (2) gomba (6) gordon ramsay (8) gránátalma (2) gyors vacsora (11) hal (2) hamburger (4) hátszín (3) húsvét (4) kacsa (3) kacsamell (5) kagyló (2) kakukkfű (2) karácsony (4) kecskesajt (3) kéksajt (2) kenyér (4) kolbász (3) könyvajánló (4) krumpli (5) lazac (12) lencse (2) leves (5) liba (7) libacomb (3) libamáj (3) libamell (2) lilakáposzta (3) marha (6) marhahús (5) martha stewart (3) márton nap (3) medvehagyma (4) menta (2) menü (2) mustár (2) narancs (2) nyúl (2) olasz konyha (2) olívabogyó (2) orosz (2) palacsinta (3) pancake (2) paprika (3) paradicsom (6) péksütemény (2) pezsgő (2) piac (2) pite (2) pizza (2) pörkölt (2) quiche (2) ravioli (4) reggeli (8) rizottó (4) rókagomba (3) rozmaring (2) san francisco (3) sárgarépa (2) sókéreg (2) sonka (2) spárga (9) spenót (3) steak (7) sült (2) sütőtök (3) szarvas (4) szerecsendió (3) szezámolaj (2) szűzpecsenye (2) tagliatelle (3) tejszín (4) tél (3) téli étel (3) tengeri hal (2) tészta (13) tésztagép (5) thai (2) tojás (9) toszkána (3) uborka (2) üdvözlőfalat (4) utazás (13) vacsora (3) vörösáfonya (2) wellington (3) zeller (5) zsálya (4)

2009.10.26. 23:11 sbotond

Rakottkrumpli: típushibák és aranyszabályok

Néha eszembe jutnak olyan ételek, amik gyerekkoromban gyakran kerültek az asztalra, és máig kellemes emléket jelentenek (a főtt marha azzal a vastag, üvegess ínnal a közepén és cukros, szétfőzött megyszósszal, illetve a kelkáposztafőzelék és a tökfőzelék nem ilyenek). Így jutott eszembe múlt héten a rakottkrumpli, és alig vártam, hogy hétvégén végre el is készítsem.

A rakottkrumpli minden családban és a menzákon is rendszeresen előfordul, így első ránézésre sok érdekességet ez a jól ismert és elég egyszerű étel nem tartogat. Ami miatt mégis úgy döntöttem vasárnap, hogy életemben először én is mindenképp megcsinálom, az három fő típushiba, amely szinte mindig előfordul, akár a nagymama csinálja, akár a konyhásnéni:

  1. Túl vastagra szelik a krumplit. A krumpli önmagában ízetlen, így mivel a vastag szeleteket nem tudja átjárni a fűszerek és a többi hozzávaló íze, az ember önkéntelenül is kerülgetni kezdi ezeket, főleg ha a szeletek közepe még kissé nyers is.
  2. Túl száraz lesz, kevés a tejföl. Ha a szakács nem bánik elég bőkezűen a tejföllel, a sütőben az a kevés is elillan, és a végeredmény száraz, fullasztó, s ezzel együtt ízetlenebb lesz. Mivel a tejföllel sokan értelmetlenül spórolnak, ez szinte mindig probléma, s már bevett szokás, hogy utólag, tálaláskor adnag még külön hozzá. Csakhogy az nem ugyanaz. Az utólag hozzáadott tejfölt nem járják át annyira az ízek, és a kiszáradt krumpli, tojás menthetetlenül tönkrement már.
  3. Kevés a tojás, a kolbász. A harmadik gyakori hiba, ha valósággal vadászni kell a tojás- vagy a kolbászszeletekre, ráadásul utóbbi fontos ízesítője is a rakottkrumplinak, ezzel sem szabad tehát spórolni.

A fenti, illetve a burgonya gratin készítése során szerzett tapasztalatokat szem előtt tartva csináltam egy nagy adag rakottkrumplit, ami a visszajelzések alapján nagyon jól sikerült.

Két kiló krumplit héjában, sós vízben puhára, 8 tojást pedig keményre megfőzzük. A krumplit vékonyra szeljük, a tojást tojásszelővel szintén. Egy nagy tűzálló üvegedényt kivajazunk, zsemlemorzsával vékonyan beszórjuk. Elkezdjük a hozzávalókat belepakolni, először a krumplival, aztán tojás, kolbász, tejföl. A tejföl tetejére szórjunk sót, őröljünk borsot és reszeljünk nagyon kevés szerecsendiót. Ez utóbbi a burgonya gratin készítéséről jutott eszembe, melynél a krumpli és a tejszín a szerecsendióval nagyon finom kombináció volt. Ha nem visszük túlzásba, az első kóstoláskor a többieknek azon fog járni az esze, mitől ízlik ennyire? A tejfölt a könnyebb kenhetőség érdekében tejszínnel előzetesen elkeverjük. Jöhet egy újabb réteg krumpli és így tovább, amíg meg nem telik teljesen a tál.

Legfelül mindig egy réteg krumpli legyen, erre jön még egy kenet tejföl és némi vékonyra szelt vaj. A sütőt 180 fokra előmelegítjük, a rakottkrumplit 30 percig (illetve amíg el nem kezd barnulni a teteje) süssük készre.


32 komment

Címkék: burgonya tojás tejszín tejföl kolbász szerecsendió aranyszabalyok


A bejegyzés trackback címe:

https://husosfazek.blog.hu/api/trackback/id/tr21477680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.10.28. 09:19:42

ez jól hangzik.
Tudom, barbárnak fogsz tartani, de én ezt leginkább lecsókolbásszal szeretem. Az nem paprikás és füstölt, ezért kevésbé domináns az íze, a paprikás/füstölt kolbászt véteknek tartom megfőzni :)

vazze... 2009.10.28. 09:19:48

Én még sült bacont is teszek bele, no szólók is az asszonynak este ez várjon :-)

macsek6517 2009.10.28. 09:24:41

Én (főleg nyáridőben) felszeletetlt paradicsommal szoktam megbolondítani. Nagyon finom szaftos lesz tőle.

Ronald 2009.10.28. 09:25:38

"Túl vastagra szelik a krumplit. "

Én a krumplit is a tojás-szeletelővel szelem karikákra. Amig még meleg a krumpli, addig remekül viszi.
Hidegen már nem annyira....de miért kéne megvárni, hogy kihüljön?

Tökéletesen egyenletes, finom, vékony krumpli-szeletek lesznek belőle - szinte egy mozdulatból. Ajánlom mindenkinek.
.

OkoskaTo:rp 2009.10.28. 09:31:32

Én azért túlzásnak tartanám hibának nevezni a különböző elkészítési módokat. Ennyi erővel a szerzőt is lebunkózhatnám a tepsi helyetti jénai használata miatt. Én speciel az alárakott zsemlemorzsától hányom el magam.

Ahány hely, annyi szokás. Bizonyos tájakon meg sem főzik a krumplit, hanem vékonyan szeletelve teszik a tepsibe. Más tájakon meg lepirított hagymával ágyaznak meg neki. Megint máshol szafaládét/krinolint (nem a 200 Ft/kg-os Tesco-virslit!) karikáznak a kolbász mellé. Szintén sokfelé sajtot reszelnek még a tetejére.

tippan 2009.10.28. 09:31:45

Szia!
Köszi a cikket :-)

Én is sokáig így ettem a rakott krumplit, de egy kicsit unalmassá vált a főtt krumpli íze.
Én úgy készítem, hogy jó 1 kg nyers krumplit olyanra vágok, mint az uborkát a salátához.
Így rétegelem, vékonyra szelt, szintén nyers hagymával kiegészítve (nyílván a tojás és kolbász sem maradhat ki).
A sütőt nem melegítem elő, és így, egy erős óra alatt elkészűl, persze burgonyája válogatja (tűpróba!)
A tetejére jó ízű füstölt- illetve kolozsvári szalonna kerül, kakastaréjra vágva.
Tippan

báró Csekonics 2009.10.28. 09:31:55

Én zsemlemorszát nem rakok alá, ellenben a jénait (jó, tudom 'hőállő edény') egy adag szalonnacsíkkal kezdem megrakni.
Kolbászból a jó minőségű lecsókolbász - de csakis az, nem a 2-300 Ft/kg-os szójapépek! - nálam is játszik.

Ronald 2009.10.28. 09:44:45

Hát az ilyen-olyan, 330 Ft-os "gazdaságos" szója-kolbászok helyett, akkor már inkább egy két szelet pirította füstölt-szalonna.

De nem ám a testét-lelkét kifőzött, újabban "Bacon"-nak nevezett förmedvény - mert az aztán semmibe nem való - kajába meg pláne nem.

Sose fogom megérteni, hogy sok ember mit süt-pirít az olyan kolbászféléken, amin még írja is, hogy pl. 17% húst tartalmaznak. A maradék 83%-on mit sütnek-pirítanak mégis?
.
.

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2009.10.28. 09:47:38

Én rakottkrumpli-függő vagyok, viszont a fenti, valóban csak technikai problémáknál sokkal nagyobb problémának tartom a felesleges flancolást.
A rakottkrumpli nekem az egyszerűségről szól.
Krumpli, tojás, tejföl és jófajta lángolt kolbász.
A végeredményhez pedig még több tejföl, és ízlés szerint némi extra fűszer.

Nekem a zsemlemorzsa, és a szerecsendió valahogy nem alaptartozék, de ettől még fergeteges lehet a végeredmény. A sajttal való megszóráson már elgondolkozok, hiszen azon kívül, hogy nehezebb lesz szeletelni, nem sok extra ízt ad az ételnek.
Szalonna nem rossz ötlet, mértékkel jót tesz neki, de ami például nálam komoly problémákat okoz, az a mindenfélével turbózott verzióknál jelenik meg igazán.
Rakottkrumpliba pl virslit tenni egészen vicces (és ízetlen) végeredményt hoz, hagymával dúsítani számomra kellemetlen ízkaraktert ad, és legborzasztóbb élményem ezzel kapcsolatban az almával és körtével kiegészített verzió, melyet nem is tudok rakottkrumplinak nevezni, pedig készítője annak szánta.

És most jön a kiváncsiság rész: A fentebb említett paradicsomos variáns felcsigázott. Legközelebb kipróbálom, és bár nyilván köszönőviszonyban sem lesz az általam szeretett puritán verzióval, mindenképpen érdekes élménynek ígérkezik. :)

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.10.28. 09:54:32

Hétvégén volt ez az ebéd :)

Átlagarcú 2009.10.28. 09:55:19

Miért kell a krumplit megfőzni?
Egy gáztepsinyi adag.
1. kb. 10 dkg apróra vágott szalonna.
2. betakarom félcentis nyerskrumpli szeletekkel. Ezt megsózom.
3. 12-13 főtt tojást rászeletelek.
4. 6 db debreceni vékony szeletekben.
5. megint krumpli, só.
6. megint 10 dkg apróra vágott szalonna.
7. 1/2 liter tejföl 2 evőkanál liszttel elkeverve a tetejére.
Lassan, jó sokáig sütöm.
Ebből bármi történik is, rakottkrumpli lesz. Fűszerezni az asztalnál kell, mindenki ízlés szerint.
Ja, elfelejtettem, hogy kb 2 és fél kiló krumpli kell hozzá.

Cartman (ex Cartman) 2009.10.28. 10:10:07

Egy tipp azoknak, akik igazán különleges rakott krumplit szeretnének enni: ne tepsiben vagy jénaiban készítsétek, hanem római tálban!
A rétegek nálam a következők:
Vékonyra szelt füstölt szalonna
Krumpli, só, bors
Tojás, só
Házikolbász
Tejföl (kb. 3 dl)
Krumpli, só, bors
Tojás, só
Bacon (pácolt, füstölt, de nem kell, hogy főtt legyen)
Tejföl (kb. 3 dl)

A római tálat fél órán keresztül kell áztatni használat előtt, és nem szabad előmelegíteni a sütőt sem! Tehát szépen megpakoljuk a tálat, és bő két órán keresztül 190 fokon hagyjuk békén sülni. Kb. ennyi kell, hogy a krumpli megpuhuljon. Ha még nem puha, visszatesszük. Miután megpuhult, levesszük a tál tetejét, és kicsit megpirítjuk az ételt. Még valami: a krumplit ne főzzétek elő, tegyétek nyugodtan nyersen bele!

Én sokáig nem szerettem a rakott krumplit. Ízetlen, száraz, semmirevaló ételnek tartottam. Amíg ki nem próbáltam ezt a változatot...

mrs gyrmur 2009.10.28. 10:17:35

Zsemlemorzsát én sem teszek alá, tepsibe szoktam tenni, de ez valószínű csak a nagy mennyiség miatt alakult így, mivel min. 6 emberre készítem. Amit én egész másképp csinálok: szalonnát pirítok, aztán hagymát kocskázok bele és azt is egy kicsit megpirítom, leveszem a tűzről és azon forrón pirospaprikát dobok rá 1-2 kiskanállal és ezt az alapot engedem fel sok tejföllel. Ez nálunk min. 3 db 450 g-os. Felmelegítem, inkább talán felforralom és úgy sózom meg, hogy túl sósnak érezzem. Ezzel a "mártással" öntöm nyakon min. 2x. Ha van itthon, akkor még paprika és paradicsomszeleteket is vágok a krumplira.

2009.10.28. 10:17:40

...ÉN MEG A TETEJÉRE IS SZÓROK MORZSÁT, DE LEHET RESZELT SAJTTOT IS...VAJ HELYETT MÉG FINOMABB A LIBAZSÍR...

gillian 2009.10.28. 10:26:01

Hú, az egyik kedvenc ételem :)
Jelentem, fenti hibákat sosem követem el... a férjem nem enné meg, mindig ezeken a hibákon nyafogott ő is, aztán evett az enyémből, és nagyon dicsérte - nem szoktam átverni, megmondtam, hogy külön figyeltem a vékony krumplira, sok tejfelre, sok kolbász, sok tojás igényekre.
A tejfelt még sosem kevertem tejszínnel, viszont tojással szoktam. Szerecsendiót, borsot én is teszek a tetejére, és a sajton túlmenően árnyalatnyi zsemlemorzsát is szórok rá, arra jön a kanálnyi vaj.
Jaj, most muszáj lesz hamar csinálnom is egy tepsivel, annyira beleéltem magam...

2009.10.28. 10:31:01

Tud valaki jó ötletet mondani a kolbászt kiváltani valami vega verzióval?
Nyilván nem lesz ugyanaz, de hátha mégis ehető kaja lesz belőle.:)

Cartman (ex Cartman) 2009.10.28. 10:37:42

@Traktorka: Vega rántotthús? Esetleg vega csülök pékné módra? A rakott krumpli szalonna és kolbász nélkül értelmezhetetlen...

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2009.10.28. 10:39:31

@Traktorka:
Nem tudom a termék nevét, de nézd meg bioboltok hűtőpultjaiban. Létezik olyan, elsősorban gabonából készült termék, melyet elsőre nem tudtam megkülönböztetni a hagyományos kolbásztól, de még másodikra sem, és teljesen húsmentes. (persze ha az ember rágyúr, akkor természetesen érzi különbséget)
Főzni még nem próbáltam vele, de az íze meggyőző volt, még nekem is.

Mr_Orange · http://www.autostat.hu/markatoertenetek/7-markatoertenetek/355-bmw 2009.10.28. 10:41:47

én ezt vékonyra szeletelt szalámival eszem ami jól meg tud pörkölődni a tetején. amúgy a legsúlyosabb hiba az összes közül szerintem a tejföl kispórolása... a rakottkrumpli esetében tejföl a lelke mindennek. ha abból kevés van akkor az egész értelmét veszti.

felhasznalo · http://gyermekszoba.blog.hu 2009.10.28. 10:43:27

@Traktorka: szójakolbász? tofu, esetleg kicsit előpirítva?

Cartman (ex Cartman) 2009.10.28. 10:51:35

@Traktorka: Hogy egy kicsit építőbb legyek: én nem kínlódnék azzal, hogy ültetem át a rakott krumplit valami pótlékkal vegába, mert a rakott krupli ízét a kolbász és a szalonna adja, inkább kreálnék valami egészen mást, amibe tojást és krumplit rétegzek.

Asszem, valami lecsószerű réteget tennék a krumpli és a tojás tetejére, és a szósszal próbálnám még ízletesebbé tenni. Tehát az aránylag semleges tejföl helyett valami mást találnék ki...

VilMarci 2009.10.28. 10:57:08

Sajt nagy mennyiségben mehet a tetejére :) Egy ideje mi nem sütőben, hanem remoskában sütjük a rakott krumlit.

csite 2009.10.28. 11:01:03

"A krumpli önmagában ízetlen" :))

Ez addig igaz, amíg nem ettél jó krumplit.

nyu 2009.10.28. 11:02:24

Egyszer a sarki kajalda kinalataban meglattam, hogy argentin rakott krumpli, gondoltam kiprobalom.

Erre kihoztak valami ertelmezhetetlen zold izet, tejfol+sajttal jol nyakonontve.

Kolbasz az nem volt benne, szinet meg a spenot adta.
Grr...

házisárkány 2009.10.28. 11:06:55

A cseréptál nagyon jó ötlet, én is imádom, mindenféle rakott kaja sokkal finomabb lesz benne. :-)

Traktorka: tényleg lehet kapni vega kolbászt gyógynövényboltokban, amikor egy évig nem ettem húst, én is kipróbáltam, egészen jó íze van. A szejtánt meg a tofut nem ajánlanám, nekem nem jöttek be. Ha szereted a gombát, azzal is finom. De van egy francia rakott krumpli recept, az húsmentes. A lényege: hajában főtt krumpli meghámozva, vékonyan felkarikázva, karikákra vágott főtt tojás (eddig ugyanaz), de mindezt a következő miskulanciába kevered bele: 3-4 dl sűrű tejfölt kikeversz 3-4 tojássárgájával, sóval, szerecsendióval, nagy marék reszelt sajttal (esetleg 15 dkg rokforttal), majd a habbá vert tojásfehérjét óvatosan beleforgatod. A massza mehet egy jénaiba, a tetejére még némi sajt, betolod az előmelegített sütőbe, kb. 35-40 perc alatt kész. Nagy kazal salátával isteni! :-)

nudlee 2009.10.28. 11:10:43

Szerintem a szarvashibák egyike, ha nem sütik meg rendesen, hanem csak kicsit összerottyantják (ld. képen).
Kell, hogy legyen az alján-tetején-oldalán sültebb rész is.

Cartman (ex Cartman) 2009.10.28. 11:22:24

@házisárkány: Én is voltam vega, kb. két évig. Az én tapasztalatom viszont az, hogy nem érdemes próbálkozni azzal, hogy kiváltsa az ember a húst pótlékokkal. Nemcsak azért, mert úgyse sikerül azt az ízt semmivel helyettesíteni, de szemléletben se jó: mindig az volt az érzésem ezekkel, hogy valami silány utánzatot eszem az igazi helyett (és valójában tényleg... :) ). Gombából meg nagyon kevésnek van olyan intenzív íze, hogy alkalmas legyen hús helyett "rakott krumpliba".

Ezért tetszik a francia rakott krumpli recepted. Erről el tudom képzelni, hogy jó. Én biztos rokforttal csinálnám...

tippan 2009.10.28. 11:33:51

Vegáknak tudnám ajánlani gombával :-)

Cartman (ex Cartman) 2009.10.28. 11:34:07

@Traktorka: Milyen vegák vagytok? A hal belefér?

házisárkány 2009.10.28. 12:33:18

Cartman! Én csak egy évig vegáztam, igazából semmilyen ideológiát nem gyártottam hozzá, csak így alakult. De a vérképem olyan szar lett, gyakorlatilag eltűnt a vas a szervezetemből, hogy a doki közölte: ennél jobb vérképnél már vért adnak! Így aztán visszatértem a húshoz. Zökkenőmentes volt mind a két átállás, ma sem csinálok hisztit, ha nincs hús, de jóízűen megeszem, ha van. :-) És mivel én főzök, én döntöm el, hogy van vagy nincs. :-)

Zen 2010.02.19. 21:11:47

Bár már régi az utsó komment is, azért én is hozzászólok. Az egyik kedvencem a rakottkrumpli. És nagy tejföl rajongó vagyok. Részemről csak rendes füstölt kolbász jöhet szóba (gyerekkoromban is kivert a víz a lecsókolbásztól), de csak vékonyan. Sajnos az utóbbi időben többször kifogtam túl füstölt "disznó" ízű kolbászt. Tudom miből készül, de amire gondolok, az valami undorító mellékíz. Fontolgatom a paprikásszalámi bevetését. Nálam nincs zsemlemorzsa (minek is?) a szerecsendiót nem szeretjük. Simán borssal és pirospaprikával díszítem a tetejét, szalonna taréjjal.
De a múltkor már farkaséhesek voltunk. Az alapaanyagokat összerottyantottam fazékban. Isteni volt. Jó, a kolbásznak először kiengedtettem az ízét, rá a krumpli, tojás, tejföl, só. Olyan volt, mint amikor melegítem a másodnapos krumplit. Isteni. : )

Vega verzió: juhtúróval-paradicsommal rakva vagy füstöltsajttal. De nem hívnám rakottkrumplinak. A gabona kolbi nem rossz, én lecsót csináltam belőle. A lényege alapból a pirospaprika és a füstaroma...
süti beállítások módosítása